Paylaş
ŞİŞLİ HALİDE EDİP ADIVAR KÜLLİYESİ ULUSAL MİMARİ PROJE YARIŞMASI, 2012 - 3.ÖDÜL

ŞİŞLİ HALİDE EDİP ADIVAR KÜLLİYESİ ULUSAL MİMARİ PROJE YARIŞMASI, 2012 - 3.ÖDÜL

İlk ibadet biçiminin güneşten korunmak için sade bir örtünün altında gerçekleşmesi, projeye ilham veren bir mekansallık olarak algılanmıştır. Bu örtünün toplumsal bir merkez olarak ele alınan külliyenin ana hacimlerini toplayan bir saçağa dönüştürülmesi,  örtü motivasyonunu somutlaştırmıştır. Külliyeye ait birimleri geçirgen bir örtü ile toplamak aynı zamanda açık alan kullanımlarının iklimin olumsuzluklarından etkilenmeden gerçekleştirilebileceği bir atmosfer sağlamıştır.

Dolayısıyla Külliye, bir toplanma merkezi olarak örtünün altında var olmaktadır. Örtü varsa külliye vardır. Bu doğrultuda kapalı ibadet mekanı ve son cemaat, eğitim birimleri, dernek odaları bu örtünün hacim kazandırdığı avludan beslenmektedir. Klasik cami mekanlarının cami-son cemaat-avlu ilişkileri doğrusal kurgu ile kesintisiz ve güçlü bir biçimde ele alınmıştır. Külliyenin ana kurgusunu oluşturan örtüyü hafifletmek ve avluya denetimli ışık almayı sağlayan modüler düzenleme mantığı ibadet mekanının alt duvarlarında da kullanılmış, bu kullanım cami mekanının hafiflemesini sağlamış ayrıca oluşan geçirgen alanlardan süzülen ışık huzmeleri içerideki ambiyansı kuvvetlendirmiştir.

Bağlamsal Kabuller:

Yapı toplumsal merkez olarak külliye tanımını homojen kitle mantığı ile kurgulamıştır. İbadet mekanı ve bu mekanı besleyen diğer mekanlar basit bir örtü kurgusu ile bir araya gelmiş, ibadet mekanının yöneliminden kaynaklanan geometrisi oluşan avlunun girişini tariflemiş, açıldığı yüzeyde elde edilen manzara ise avlunun çevreye açıldığı noktayı oluşturmuştur. 2 kat yüksekliğindeki servis hacimlerinin oluşturduğu baza üzerindeki avlu kuzeybatı  yönündeki Piyale Paşa Bulvarı’na ve manzarasına açılmaktadır.

Avlu kurgusunun ana girişten 4 metre aşağıya alınması hem avlunun sınırlarını oluşturmaya başlamış, hem de içeriye davet eden bir yönelim sağlamıştır. Çok fazla sirkülasyonun gerçekleşmeyeceği özel mekanlar olan lojmanlar giriş kotuna bağlanan bir kol ile bağlanmış kamusal kullanımdan kopartılmıştır. Avlunun kamusal tüm birimler tarafından sarılması ve beslenmesi ve bu alanın geçirgen bir örtü ile hacim kazanması tasarımın bütünselliğini yansıtmaktadır.

 

Künye

  • Yer
    : İstanbul, Şişli
  • Tür
    : Yarışma Projesi, 3.Ödül
  • Konu
    : İbadethane
  • İşveren
    : Şişli Belediyesi
  • Projelendirme Yılı
    : 2012
  • İnşaat Alanı
    : 2.800 m2
  • Proje Ekibi
    : Deniz Dokgöz, Ferhat Hacialibeyoğlu, Y.mimar Orhan Ersan, Turgut şakiroğlu, Ozan Tuğsan Altuğ, Serra çakır, Volkan Barboros, Deniz Külekçi, Bora örgülü, Gülcan Afacan