Paylaş
BORNOVA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI YARIŞMASI, 2015 - 1.ÖDÜL

BORNOVA BELEDİYESİ HİZMET BİNASI YARIŞMASI, 2015 - 1.ÖDÜL

Bornova’da meydana 1km, Bornova Metro İstasyonu ve Ege Üniversitesi Hastanesi’ne 600 m mesafede bulunan Bornova Stadyumu’nun yıkılarak yerine Yeni Belediye Hizmet Binası ve Yeraltı Otoparkı işlevlerini içeren bir yapı grubu tasarlanması beklenmektedir. Bu kapsamda oluşturulmuş bir imar planı mevcuttur. İmar planında Belediye Hizmet Binası alanın kuzey-batı cephesinde yaklaşık 50m derinliğe sahip bir parsel olarak belirtilmiş, Mustafa Kemal Caddesi cephesi ise yeraltı otoparkı ve üst kısmı kamusal alan olarak kullanılacak alan olarak ayırılmıştır. Yani imar planında yapılaşma sınırları net bir şekilde belirtilmiştir. İmar planından okuduğumuz ve kentsel çevreye eklemlenecek yapısal oluşumlara ilişkin bir dizi sorunsalı sıralayarak tasarıma yaklaşımımızı anlatabiliriz. Belediye Hizmet Binası ile önündeki kamusal açık alanın nasıl bağlanacağı, Programdan dolayı yoğun bir yapılaşmayı oluşturacak belediye yapısının çevresiyle ilişkisi, Alanın büyüklüğü itibarıyla oluşacak kamusal açık alanın yeni bir meydan ölçeğine kavuşacağı ve bunun Bornova ölçeği ile ilişkisi, Kamusal açık alanın aktif bir rekreasyon alanına dönüşme potansiyeli ve gece kullanımı, Alanın etrafındaki sokakların buradaki yapılaşma ile ilişkisi, Üzerine düşündüğümüz bu sorunsalların dışında stadyum ölçeğinde, içe dönük büyük bir boşluğun dışa açılmasıyla oluşacak mekanın kente ilişmesiye oluşacak duruma müdahele şansımızın ne kadar olabileceğiydi, yani mimari ölçek içinde çözüm üretilerek bu boşluğun kentli algısındaki geçişini ne kadar yumuşatabilirdik? Tüm bu sorunsalların cevaplarını  tasarımı yönlendiren bir takım mimari karar ve çözüm önerilerine dönüştürmeye çalıştık.Bu çözüm önerilerini ise şöyle sıralanabilir;
Açık kamusal alanı bir kanopi ile tanımlamak;
Alanı ele alışımızda ortaya koyduğumuz birçok sorunsalı kentsel bir saçak, belki bir kanopi denilebilecek bu elemanla güçlendirmeye çalıştık aslında. Kamusal açık alanın ve çevresinin niteliği düşük bir ticari anlayışla yapılaşmakta olduğunu gördük.  Yaya açık alanları ve belediyeyle ilişkisi hayli güçlü olan kanopinin altında bir takım küçük ticari birimlerin oluşması (kitapçı,butik mağaza v.s.) alanın gece ve gündüz aktif kullanımını artıracağını düşündük. 
Tarihi Bornova çarşısının burada yeni bir çarşıyla birleşebileceği düşüncesi,  alana ulaşan 555. Sokağın bir ucunun tarihi çarşıya varması, Bornova Merkez’den Belediye Meydanına ulaşan bir yayalaşmış yol önerisi, daha doğrusu vizyonunu geliştirdi. Kuşkusuz ki bu vizyon uzun vadede değerlendirilecek bir öneridir.
Kentsel kanopinin sağladığı bir başka çözüm ise başlangıçta bahsettiğimiz, ortaya çıkacak boşluğun ölçeğini yumuşatmak anlamındaki katkıdır. İnsanlar burada belki de hiç görmedikleri bir boşlukla bu saçak sayesinde bir ilişki kuracaktır. Bir eşik olarak tanımlanabilecek kanopi; iklimsel koşullardan koruyan, altında otopark çıkışları, kioskları barındıran, geçirgen bir sınırdır aslında.
 
 

Künye

  • Yer
    : İzmir, Bornova
  • Tür
    : Yarışma Projesi, 1.Ödül
  • Konu
    : Bornova Belediyesi Hizmet Binası ve Çevresi
  • İşveren
    : Bornova Belediyesi
  • Projelendirme Yılı
    : 2015
  • İnşaat Alanı
    : 42730 m2
  • Proje Ekibi
    : Orhan Ersan, Ferhat Hacıalibeyoğlu, Deniz Dokgöz, Gülcan Afacan, Bora örgülü, Ibrahim Yiğiter, V. Mustafa Yönder